kata hati, kata aku dan kata mereka

kata hati, kata aku dan kata mereka
aku 2009

Followers

Tuesday, January 10, 2012

Oh! Puss ~ Eeee....Cacing...!!!



Kucing ada yg di bela di dalam rumah dan ada juga di biar di luar rumah. Risiko untuk di mengalami kecacingan adalah tinggi bagi kucing yg di luar rumah. Lebih2 lagi kucing yg terbiar.
Bagi mereka yg mengambil kucing jalanan untuk di pelihara, masalah cacing merupakan masalah yg harus di pandang serius.


Berpunca dari kawasan yg terdedah dengan pelbagai kotoran, apa yg di makan kucing juga menyumbang kepada masalah cacing ini. Ini kerana berkemungkinan makanan itu mengandungi parasit dan bakteria pembawa penyakit.


Parasit, kutu dan bakteria ini akan memasuki sistem penghadaman, memakan nutrisi yg ada di dalam usus kecil, bertukar menjadi cacing dewasa dan membiak.
Proses membunuh cacing ini haruslah di lakukan berterusan. Ini kerana kucing akan sentiasa terdedah dengan punca2 yang boleh menyebabkan proses kecacingan ini berulang.




Simptom kucing mengalami masalah kecacingan : 

Hilang selera makan. 
Masalah bulu kusam
Perut membuncit (terutama pd anak kucing)
Pembesaran terbantut pd anak kucing.
Cirit birit. Ada kalanya berdarah.
Muntah. Ada kalanya memuntahkan cacing.
Anaemia. Kekurangan sel darah merah. Gusi akan pucat.
Kesan jangkitan cacing pd kulit luar dubur. (Seperti ruam atau kurap)
Kucing terusan menjilat dubur. Kegatalan pd dubur.
Kucing akan menjadi lemah tidak bermaya dan tidak aktif.





Berikut adalah jenis kecacingan.


Cacing gelang (Roundworm) - Cacing gelang merupakan masalah kecacingan yg paling kerap di temui. Lebih2 lagi pada kucing terbiar. Kucing boleh di jangkiti cacing gelang kerana memakan cicak, tikus, burung atau kumbang. Cacing ini boleh menyerang hati dan buah pinggang serta menyebabkan usus tersumbat. Cacing ini juga boleh berjangkit pd manusia juga.  Cacing gelang akan memenuhi usus dan membuatnya tersumbat terutama pada anak2 kucing yang berusia 3-4 bulan. Jika masalah ini berterusan dan menjadi kronik, cacing2 ini mampu keluar melalui hidung atau mulut. 



Cacing pita (Tapeworm) - Cacing pita merupakan masalah cacing yg biasa di alami oleh kucing. Cacing berwarna putih krim ni mempunyai badan bersegmen. Segmen2 ini akan matang dan menjadi tua serta terputus. Ianya akan keluar bersama najis. Mudah di lihat dgn mata kasar, berbentuk seperti butiran beras. 




Cacing kerawit (Hookworm) - Cacing kerawit bersaiz kecil (7-12mm) melekat di dinding usus untuk menghisap darah dengan giginya. Kucing akan mengalami pucat gusi, cirit birit hitam atau berdarah dan juga boleh mengakibatkan kematian pd anak kucing. 




Ringworm sebenarnya bukanlah cacing tetapi kulat yg menjejaskan kesihatan kulit. Atau lebih dikenali sebagai kurap. Kulat Dermatophytes ini juga di kenali sebagai tumbuhan yg melekat pada kulit. Kulit yg di jangkiti kurap ini harus di ubati segera. Ianya akan boleh merebak. 





Bagi kucing berbulu tebal, penelitian dr masa ke semasa dengan menyelak bulu kucing utk memastikan tiada ringworm di sebalik bulunya. Rawatan ini agak mengambil masa dan setelah pulih bulu akan kembali tumbuh.














Ubat cacing boleh di beli di pasaran dan kebanyakannya dpt membunuh sebahagian besar jenis cacing. Tetapi ada sesetengah masalah kecacingan perlu ubat yg berbeza. Bahan2 berikut yg terdapat dlm ubat cacing yg boleh dijadikan panduan   : 

  1. Combantrin (pfizer) : mengandung bahan pyrantel, hanya dapat membasmi cacing gelang dan cacing kerawit.
  2. Vermox : mengandung bahan mebendazole, hanya dapat membasmi cacing gelang dan cacing kerawit.
  3. Drontal Cat (bayer): mengandung bahan pyrantel dan prazyquantel, Paling baik digunakan pada kucing, Dapat membasmi cacing pita dan cacing gelang. 
  4. Drontal Plus (bayer) : mengandung bahan prazyquantel, pyrantel dan febantel. Biasa digunakan pada anjing, juga diberikan pada kucing.
  5. Bagi masalah ringworm ubat antiseptic jel dan krim berubat boleh digunakan utk disapukan di kawasan yg terkena jangkitan. Gunakan bersama pencuci pembasmi kuman.


Jangan beri Febantel pada kucing yang sedang bunting,  
boleh mengakibatkan kecacatan pada janin kucing.






Anak kucing berusia 6 hingga 16 minggu perlu diberikan ubat cacing setiap 3 minggu. Manakala kucing berumur berusia 4 bulan keatas mesti di berikan ubat cacing setiap 3 bulan. Pastikan rutin ini di patuhi agar masalah kecacingan ini dpt di atasi sepenuhnya.

Sebaiknya gunakan sarung tangan surgeri bila menguruskan kucing yg mengalami masalah kecacingan. Terutama kucing terbiar. Kerana sesetengah jenis cacing mampu merebak atau berjangkit kepada manusia melalui kulit.


Sebelum mengambil apa2 tindakan, perlulah mendapatkan nasihat pakar veterinar utk mengatasi masalah ini secekapnya.



4 comments:

  1. boley ke bli ubt cacing kt vet jek?
    bkesan ke?

    ReplyDelete
  2. ubat cacing boleh beli kat vet... ade jenis tablet ade yg jenis sirap.. berkesan.

    ReplyDelete
  3. bg pncinta kucing yg punya masalah bgini, cpt2 rujuk ngn jab veterinar d daerah masing2..
    bnyk antibiotik dan ubat yg mereka sediakn..

    sy pun slalu hntr kucing yg x sihat ke sana..

    ReplyDelete
  4. encik ?, vet ade jawapan bg setiap masalah. selalu rujuk di vet setiap masalah anak2 bulu ni...

    ReplyDelete