kata hati, kata aku dan kata mereka

kata hati, kata aku dan kata mereka
aku 2009

Followers

Sunday, January 8, 2012

Oh ! Puss ~ Hairball (Gumpalan bulu)




1                    Bulu yg tumbuh akan tua dan gugur. Ini proses normal. Bulu mati ini akan gugur dan akan melekat di lidah kucing ketika si kucing menjilat bulunya.Bila kucing menjilat bulunya, bulu-bulu yg gugur akan tertelan, akhirnya terkumpul di dalam perut. Rasa tidak selesa kerana bulu tidak boleh dihadam, si kucing akan cuba memuntahkannya.

2                    Kekerapan normal muntah hairball ini antara 2-4 kali sebulan bergantung kepada keadaan bulunya.

3                    Cara mengatasinya:
·         Dengan memberi  kucing mengigit rumput (Cat grass atau Rumput Kucing) akan membuatnya terasa pahit dan cuba memuntahkan ‘gangguan’ yg tidak hadam ini. Kucing akan batuk terlebih dahulu, bunyinya agak pelik, serak kerana proses ini agak memeritkan tekaknya. Tetapi bila hairball ini telah keluar, si kucing akan berasa lega.



·         Sekian lama, pakar veterinar akan memberikan rawatan jel petroleum. Gel seperti jenama Vaselin biasa digunakan, dimana molekul minyak dlm Vaselin terlalu besar utk diserap oleh usus. Maka molekul ini akan lalu terus di usus dan akan keluar bersama hairball dan najis. Ianya selamat. Letakkan sedikit jel ini di tapak tangannya dan si kucing akan menjilatnya. Cara ini paling mudah dan murah tetapi berkesan.



·         Jenama Laxatone yg lebih khusus utk kucing boleh didapati di pasaran. Mempunyai cara bertindak yg sama seperti gel petroleum.



·         Memberi makanan yg mengandungi serat tinggi (High fibre diet) juga akan dpt membantu. Serat ini akan terperangkap bersama hairball dan terus masuk kedalam usus dgn cara normal perut dan usus bekerja. Akhirnya gumpalan ini akan keluar bersama najis.



·         Sebaiknya makanan serat ini di campur bersama makanan biasanya. Kerana pengambilan makanan berserat tinggi yg berlebihan akan memungkinkan masalah lain seperti cirit birit atau sembelit. Ia juga akan membuatkan penyerapan air yg tinggi dlm usus. Jika ini berlaku air kencingnya akan jd lebih pekat. Ini mungkin akan membawa kepada masalah lain seperti batu karang atau kekurangan air dlm badan.
·         Dalam situasi lain, adakalanya hairball dan serat ini akan berpadu dan menjadi keras didalam perut, ketulan2 ini menjadi besar hingga menyukarkan pembuangan najis secara normal. Ianya akan menjadi sembelit jika si kucing kurang meminum air.
·         Namun begitu dgn tindakan tertentu boleh dpt mengurangkan masalah ini.
·         Gunakan shampoo yg dpt mengurangkan keguguran bulu.



·         Selalu menyikat bulu kucing utk mengeluarkan bulu yg gugur. Sebaiknya lakukan setiap hari. Gunakan berus sikar yg bersesuaian dgn ketebalan bulu si manja anda.

4                    Biar apapun caranya, pemantauan terhadap sifat kucing itu harus di perhatikan, rutin muntahan gumpalan, kekerapan kencing, bentuk najis dan sifat kucing itu sendiri.

5                    Perhatikan muntahan itu, kirai utk lihat isi kandungannya. Ada kalanya jika si kucing memuntahkan hairball yg turut mengandungi cacing. Ini bermakna kucing  anda mengalami masalah kecacingan yg kronik.



6                    Sebaiknya ketika menguruskan hal2 sebegini gunakan sarung tangan surgeri sebagai langkah berhati-hati dijangkiti penyakit kucing yg boleh merebak kepada manusia.

7                    Jika kucing kita dalam keadaan sihat, tentunya rutinnya normal dan sentiasa memberi reaksi normal seperti biasa. Sebarang perubahan sifat member isyarat yg perhatian lebih khusus di perlukan.

8                    Sebaiknya sebelum mengambil apa2 tindakan, perlulah mendapatkan nasihat pakar veterinar utk mengatasi masalah ini secekapnya.

2 comments:

  1. bole sy bertanye...ade x care2 yg bole ilangkan bulu2 yg bergumpal kat ekor bdn dll...sbb kucing sy byk sgt bulu2 yg bergumpal...bile sikat ye meraung2...sakit gaknye...ade ape2 idea x??

    ReplyDelete
  2. tak de cara lain selain mengunting bulu tu. bulu yg bergumpal ni dh terbelit dgn bulu gugur. jgn risau, bulu yg dipotong akan tumbuh semula. yg penting kucing sihat dan bersih. kene selalu berus/sikat bulu dia. utk elakkan perkara berulang.

    ReplyDelete