kata hati, kata aku dan kata mereka

kata hati, kata aku dan kata mereka
aku 2009

Followers

Tuesday, January 3, 2012

Oh! Puss ~ Proses nk kahwinkan kucing



1                     On heat (Berahi) Betina
·         Usia 7-11 bulan utk tempoh 7-10 hari. Akan dtg semula selapas 1-2 bulan.
·         Sifat perubahan suara, aktif dan sering menguling badan di depan si jantan. Adakalanya si betina akan meniarap sambil mengangkat pungungnya menandakan dia sudah sedia. Nafsu makannya juga akan menurun.




2                     On heat (Berahi) Jantan
·         Usia seawal  7 bulan. Biasanya ketika berusia 1 tahun dan lebih.
·         Sifat perubahan suara, dan memanggil/ berbunyi tanpa henti utk seketika. Kalau nmpk kucing betina akan berbunyi memanggil menarik perhatian.

3                     Kesihatan. Kucing  harus dipastikan berada dlm tahap kesihatan terbaik. Tiada masalah kutu, cacing dan sudah di vaksin.  Bertujuan utk memastikan anak yg dikandung membesar sempurna dan sihat. Tanpa penyakit yg berkemungkinan di warisi drp ibunya. Vaksin mestilah diberi sebelum di kahwinkan dan bukan selepas. Kerana vaksin mampu mengganggu kesihatan janin.






4                     Kucing jantan juga harus dipastikan tahap kesihatan agar pasangannya  tidak menjangkiti apa-apa penyakit semasa proses berlaku.
5                     Pilih jantan yg sebaik mungkin utk hasilkan anak2 yg cantik dan sihat. Oleh kerana gen si jantan lebih dominan, ianya akan mempengaruhi rupa anak yg bakal lahir.
6                     Proses mengenali. Letakkan kedua-dua kucing dlm kandang berasingan, tetapi diletakkan berhampiran atau sebelah menyebelah. Proses ini penting agar si betina boleh menerima si jantan utk ber’kahwin’.  Proses ini berlaku sekitar 1-2 hari. Tetapi kadang kala berlanjutan. Ada kalanya si jantan juga buat perangai, dan enggan menerima si betina. Maka si jantan harus ditukar.



7                     Si jantan akan mula mencium kemaluan betina., kemudian mula mengigit tengkuk dan meletakkan badannya berada diatas si betina. Ketika ‘intercoarse’  atau penentrasi berlaku, si betina akan mengerang kuat lalu menguling-gulingkan badannya di lantai. Kemudian menjilat kemaluannya utk dibersihkan. Selang beberapa minit  proses mengawan ini akan kembali berlaku.


8                     Seandainya proses kahwin ini sudah berlaku ianya akan berulang utk beberapa kali berikutnya. Sebaiknya ketika ini si jantan jgn ditukar lagi.
9                     Sesudah proses mengawan selesai si betina akan menolak keinginan si jantan utk kembali mengawan.  Ini bermakna proses kehamilan telahpun berlaku.



10                 Periksa badan betina, rawat luka yg mungkin ada ekoran gigitan di tengkuk oleh kucing jantan atau di bahagian lain yg mungkin terkena kuku.
11                 Ketika ini seeloknya letakkan si betina di dalam sangkar yg tidak bertingkat. Kerana utk mengelakkan pergerakkan aktif melampau yg memungkinkan keguguran.
12                 Seterusnya kebersihan kucing, kandang dan persekitaran mestilah di lakukan. Kesihatan haruslah ditahap terbaik utk mengelakkan penyakit yg boleh di wariskan kepada  anak yg bakal lahir.



13                 Proses kehamilan atau bunting ini mengambil masa sekitar 59-70 hari atau 9 minggu.
14                 Pemantauan dan pemerhatian rapi terhadap induk betina, bila kehamilan berlaku, selera makannya akan bertambah utk membekalkan nutrisi pada ibu dan janinnya .



15                 Sifatnya juga akan sedikit berubah. Akan menjadi lebih lembut, manja dan sering meminta perhatian serta gemar di belai.
16                 Masuk minggu ke 3-4, perubahan pd perut sudah kelihatan. Bawalah berjumpa doktor haiwan utk kepastian.



17                 Masuk minggu ke 5 dan ke atas, selera si ibu akan bertambah. Pastikan ada makanan dan air minuman yg cukup utk nya.
18                 Menjelang minggu terakhir kehamilan, si ibu akan mula mencari tempat yg sesuai utk melahirkan. Kebiasaanya dia akan memilih tempat yg tersorok, gelap, kering  dan dingin. Si ibu akan selalu berada di tempat itu utk minggalkan bau badannya agar si anak yg bakal lahir kenal akan kawasannya dan tidak pergi jauh. Disebabkan mata yg belum terbuka deria bau si anak akan memudahkannya mencari ibunya dan menyusu. 
19               Waktu kelahiran bergantung pada interaksi induk dan anak kucing yg ada di dalam rahim. Pelepasan hormon antaranya akan membawa kepada proses kelahiran.



20                 Anak yg lahir sekitar 59-64 hari biasanya bersaiz kecil dan perlukan perhatian yg lebih. Manakala anak yg lahir pd hari 65-70 kebiasaanya bersaiz besar dan kuat. Tenaga yg anak2 ini perolehi dr ibunya sepanjang kehamilan. Tenaga utk bergerak dan menyusu dr ibunya.   



21                 Pantau anak yg baru lahir, lebih2 lagi pd ibu yg pertama kali melahirkan anak. Ada kalanya si anak yg lahir masih berada dalam ‘sarung’. Ketika membantu si ibu menguruskan anak2nya seeloknya pakai sarung tangan atau lapik tangan dengan kain. Koyakkan ‘sarung’ dan letakkan si anak dekat pd leher ibunya sehingga si ibu menjilat anaknya.



22                 Ada kalanya uri yg keluar  tidak di bersihkan oleh si ibu. Ini mungkin kerana proses melahirkan belum selesai. Ada kalanya  si ibu akan menbersihkan anaknya dan memutuskan tali pusat anak satu persatu setiap lepas anaknya lahir.
23                 Uri anaknya  si ibu akan makan. Ini baik utk susu ibu.
24                 Letakkan makanan dan air utk si ibu makan. Kerana si ibu perlukan tenaga setelah melahirkan.
25                 Pastikan sekitar kawasan bebas semut yg mungkin akan mengigit anak2 yg baru lahir.



26                 Jauhkan dari kucing2 lain. Si ibu akan mengawal anaknya dari di dekati oleh kucing2 lain.
27                 Berilah makanan  terbaik dan vitamin secukupnya pada si ibu. Kerana si ibu perlu memberi makanan berkhasiat kepada anak2nya melalui susu badan.  



28                 Anak kucing akan mula membuka matanya  sekitar  1 ke 2 minggu. Elakkan anak2 kucing terdedah kpd cahaya berlebihan. Pada usia semuda ini matanya masih sensitif pd cahaya yg melampau.
29                 Anak2 kucing mula makan ketika berusia 1 bulan dan keatas. Berilah makan yg lembut pada peringkat awal sehingga giginya benar2 kuat utk makan makanan keras. 


Saya pecinta kucing. Amat meminati dan pemerhati setiap gerak gerinya. Walaupun pengalaman hanya sedikit tetapi sy berharap dpt berkongsi ilmu dan mendalaminya. Berhajat utk memiliki kumpulan sahabat yg memiliki minat yg serupa.  Untuk ilmu dan seterusnya, biar Allah swt tentukan.


4 comments: